Toerisme en recreatie
Trends en ontwikkelingen
- Het aandeel ouderen binnen de totale populatie wordt groter. Ze zijn daarbij een steeds omvangrijkere doelgroep voor consumptie en recreatie, met relatief veel tijd en geld.
- Behoefte aan digitale infrastructuur stijgt. Consumenten willen 24/7 online zijn, bij voorkeur zonder hiervoor te betalen. Dit heeft consequenties voor de wijze waarop consumenten benaderd moeten worden.
- Er is een stijgende vraag naar comfort en luxe enerzijds en anderzijds naar rust en eenvoud, kleinschaligheid en authenticiteit.
- Symbolen, levensstijlen en tradities zijn nu weer een bron van trots. Voor citymarketing is extra belangrijk: lokale en regionale eigenheid helpt bestemmingen om onderscheidend te zijn van andere gebieden.
- Zowel in de detailhandel als horeca zien we trends als branchevervaging, schaalvergroting en filialisering enerzijds, met als tegenhanger de opkomst van kleine, lokale, gezonde en duurzame concepten.
- Demografische ontwikkelingen en veranderende consumentenbehoeften en consumentengedrag hebben impact op inrichting en uitstraling van winkel- en horecagebieden (clustering, kleinschaligheid, verblijfsgebieden met naast winkels ruimte voor onder andere horeca).
- Het stijgende aantal bezoekers dat naar Amsterdam komt legt een steeds grotere druk op de stad. In dat kader worden bewoners en toeristen aangemoedigd om meer de regio te bezoeken. Uithoorn kan hiervan profiteren door meer dag- en verblijfsrecreanten aan te trekken die Uithoorn en haar omgeving bezoeken per fiets, auto, boot of te voet.
- Het aantal waterrecreanten laat al jaren lang een stijgende lijn zien. Voor Uithoorn liggen hier volop kansen. De potentie van het Hollands Plassengebied wordt momenteel nog onvoldoende benut en gepromoot. De toegankelijkheid en bereikbaarheid van het gebied kan worden geoptimaliseerd. Het Hollands Plassengebied, de Amstel en de Ringvaart vormen de schakel tussen de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en het Groene Hart.
Indicatoren
Overzicht lasten en baten
Rekening | Begroting | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Lasten | 76.602 | 123.423 | 38.409 | 38.409 | 38.409 | 38.409 |
Baten | -1.915 | -2.671 | -2.671 | -2.671 | -2.671 | -2.671 |
Saldo | 74.687 | 120.752 | 35.738 | 35.738 | 35.738 | 35.738 |
Binnen het deelprogramma Toerisme en recreatie zijn er financieel gezien geen relevante afwijkingen te vermelden.