Lange termijn meerjarenperspectief

Financiële positie Gemeente Uithoorn op de lange termijn (+ = positief/ - = negatief)

Onderwerp

Korte toelichting

2020

2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Structureel resultaat 2019

522.667

522.667

522.667

522.667

522.667

522.667

522.667

522.667

522.667

Algemeen

-50.000

-100.000

-150.000

-150.000

-150.000

-150.000

-150.000

-150.000

-150.000

Veiligheidsregio

In 2014 wordt de gemeenschappelijke regeling van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland geactualiseerd. Dit zou kunnen leiden tot een wijziging in de kostenverdeling van de deelnemende partijen.

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

Areaaluitbreiding bouwgrondexploitatie (BGE)

Bij het afsluiten van grondexploitaties stijgt het areaal voor het onderhoud van de openbare ruimte. Met name bij Legmeer-West en het Dorpscentrum kan dit op termijn een grote sprong zijn waarmee nog geen rekening is gehouden.

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

Duo+

Op de lange termijn worden besparingen verwacht door meer te automatiseren.

-50.000

-100.000

-150.000

-150.000

-150.000

-150.000

-150.000

-150.000

-150.000

Themaplannen 

-216.335

-157.541

-136.593

-109.126

-91.490

-80.793

-70.095

-59.664

-59.664

Sportnota

Effecten Sportnota; kapitaallasten investeringen na 2017. Dit kan wijzigen omdat momenteel kritisch gekeken wordt naar de termijn waarop investeringen plaats moeten vinden.

-61.780

-86.784

-92.409

-89.662

-87.428

-76.731

-66.033

-55.603

-55.603

Speelbeleidsplan

Vanaf 2020 moeten vervangingsinvesteringen plaats gaan vinden.

-154.555

-70.757

-44.184

-19.464

-4.061

-4.061

-4.061

-4.061

-4.061

Themaplannen automatisering, informatie en bedrijfsmiddelen

Dit is meegenomen in de begroting van duo+.

voldoende

voldoende

voldoende

voldoende

voldoende

voldoende

voldoende

voldoende

voldoende

Bestemmingsplannen

Idem.

voldoende

voldoende

voldoende

voldoende

voldoende

voldoende

voldoende

voldoende

voldoende

Beheerplan wegen

In het voorjaar van 2016 worden de meerjarenplannen voor het planmatig onderhoud aan de raad voorgelegd. Dan wordt duidelijk welke middelen op termijn nodig zijn voor het onderhoud openbare ruimte. Voor wat betreft het beheerplan onderhoud gebouwen wordt uit gegaan van de meest actuele asset planning.

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

Beheerplan openbare ruimte

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

Beheerplan gebouwen

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

Reserves 

-100.000

-175.000

-175.000

-250.000

-325.000

-400.000

-400.000

-400.000

-400.000

Speelbeleidsplan

De aanwending van de reserve Speelbeleidsplan wordt conform het amendement bij de nota Financieel gezond afgebouwd.

-25.000

-25.000

-25.000

-25.000

-25.000

-25.000

-25.000

-25.000

-25.000

Reserve Onderhoud wegen

Toevoeging aan de reserve ten behoeve van planmatig onderhoud oplopend tot € 750.000 per jaar.

-75.000

-150.000

-150.000

-225.000

-300.000

-375.000

-375.000

-375.000

-375.000

Overig (financieel-technisch) 

-176.000

-264.000

-352.000

-440.000

-528.000

-616.000

-704.000

-704.000

-704.000

Decentralisaties rijk

Uitgangspunt is dat de decentralisaties binnen de daarvoor beschikbare middelen worden gerealiseerd. In hoeverre dat haalbaar is zal de komende jaren duidelijk worden. Op dit moment is er een stelpost opgenomen binnen de begroting voor de tekorten casu quo overschotten per domein. Als in de toekomst extra taken worden gedecentraliseerd, zal dit extra invoeringskosten met zich meebrengen.

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

Vrijval kapitaallasten

Alle kapitaallasten met uitzondering van Sportnota, Speelbeleidsplan, reiniging, riolering en begraafplaats; investeringen t/m 2020.

269.642

193.805

220.290

230.623

230.702

263.497

193.509

183.426

173.343

Vervangingsinvesteringen

Stelpost; Uitgangspunt is datgene wat vrijvalt wordt weer geïnvesteerd.

-269.642

-193.805

-220.290

-230.623

-230.702

-263.497

-193.509

-183.426

-173.343

Gevolgen van de rijksbegroting op de inkomsten van de gemeente (algemene uitkering)

Mutaties in de begroting van het rijk werken door in de inkomsten van de gemeente. Dit geldt voor bezuinigingen en voor beleidsintensiveringen. De wijze waarop en de omvang van het effect zijn afhankelijk van het beleid van het kabinet. Fluctuaties op dit terrein zijn de laatste jaren groter en minder voorspelbaar geworden.

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

Verder terugdringen van het begrotingstekort van het rijk (algemene uitkering)

In de EU is afgesproken om de begrotingstekorten van de lidstaten op de langere termijn verder terug te dringen. Bezuinigingen van het rijk werken door in de inkomsten van de gemeente.

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

Lagere apparaatskosten gemeenten (algemene uitkering)

Het kabinet heeft in het regeerakkoord een besparing opgenomen van in totaal € 975 mln. door schaalvoordelen bij gemeenten. Door stijging van de schaalgrootte van gemeenten verwacht het kabinet lagere apparaatskosten. Het totale effect wordt in stappen ingeboekt tussen 2015 en 2025. De feitelijke bespaarmogelijkheden voor Uithoorn zullen afwijken van de macro-prognoses en vallen in de eerste jaren voor een belangrijk deel samen met de bestaande taakstellingen uit de begroting 2013 en de kadernota 2014. Hiervoor is cumulatief € 88.000 per jaar opgenomen.

-176.000

-264.000

-352.000

-440.000

-528.000

-616.000

-704.000

-704.000

-704.000

Groot onderhoud algemene uitkering (algemene uitkering)

Groot onderhoud algemene uitkering. In overleg met de VNG hebben de fondsbeheerders afgesproken dat het gemeentefonds integraal wordt herijkt. Een aantal clusters wordt pas in 2016 herijkt. Het is nog niet duidelijk wat hiervan het effect is.

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

pm

Verwachte begrotingsresultaten lange termijn meerjarenperspectief

-19.668

-173.874

-290.926

-426.459

-571.823

-724.126

-801.428

-790.997

-790.997