Mobiliteit en infrastructuur
Trends en ontwikkelingen
- Het is veiliger geworden in het verkeer. Dit is waarneembaar door een sterke afname van het aantal dodelijke verkeersslachtofferrs. In Uithoorn is mede vanwege het lage aantal ernstige slachtoffers (gemiddeld tussen de 4 en 8 personen) geen duidelijke trend.
- Het aandeel senioren in het verkeer zal toenemen en dit zal met name de groep langzame verkeersdeelnemers kwetsbaarder maken. Senioren blijven daarbij langer mobiel, wat dit effect nog eens versterkt. Uithoorn zal bovendien relatief meer te maken hebben met een vergrijzende bevolking.
- Er is een trend naar meer hoogwaardig openbaar vervoer (HOV). Hoogwaardigheid in snelheid, frequentie en comfort, over in toenemende mate exclusieve OV-infrastructuur. Het verzorgingsgebied van HOV-haltes is groter dan van een conventionele OV-halte, waarmee de gemiddelde loopafstand naar een halte voor directe verbindingen naar andere OV-knooppunten zal toenemen. Er wordt samen met de gemeente Amstelveen, provincie Noord-Holland en de Stadsregio Amsterdam onderzoek gedaan naar het doortrekken van de Amstelveenlijn naar Uithoorn.
- Voor dit deel van de Randstad wordt voor de komende 10 à 20 jaar bij een gematigde economische groei weer een verkeerstoename verwacht.
- De groei in autobezit vlakt af en stijgt alleen nog onder ouderen. Onder de 40 jaar daalt het autobezit.
- Kwantitatief en kwalitatieve goede infrastructuur is essentieel voor het functioneren van Uithoorn en de regio. Er is een trend zichtbaar naar het zoeken naar "slimme" toepassingen om de verkeersgebruiker te faciliteren. Hierbij wordt de koppeling tussen ICT, open data en mobiliteit en vervoer gezocht, wat er aan dient bij te dragen dat er een ander mobiliteitsgedrag ontstaat. Enkele voorbeelden zijn: van bezit naar delen, informatie gestuurd, personificering van reisinformatie, het nieuwe werken, flexibelere mobiliteitskeuzes, meer betalen naar gebruik dan voor bezit.
Indicatoren
Overzicht lasten en baten
Rekening | Begroting | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Lasten | 3.133.455 | 544.148 | 392.549 | 419.077 | 417.479 | 415.879 |
Baten | -607.006 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 2.526.449 | 544.148 | 392.549 | 419.077 | 417.479 | 415.879 |
Doordat de overhead niet langer wordt doorbelast, zijn de lasten € 0,2 mln. lager (zie toelichting onder inleiding programmaplan).
Meerjarige investeringen | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
|---|---|---|---|---|
Herinrichting Boterdijk fietsstraat | 132.516 | |||
Herinrichting Vuurlijn fietsstraat | 200.000 |