Maatschappelijke ontwikkeling en ondersteuning
Trends en ontwikkelingen
De veranderingen in het sociaal domein (de zorg en hulp voor kind en gezin en de ondersteuning op het gebied van werk en inkomen) raken vooral inwoners in een kwetsbare positie. We willen uitgaan van hun mogelijkheden en talenten. Daar zit de bron van zelfredzaamheid en meedoen in de samenleving. Uiteraard is er extra aandacht voor mensen die tijdelijk of blijvend in een kwestbare positie zitten. De inzet van inwoners voor elkaar en voor de samenleving, eventueel met professionele ondersteuning. Want Uithoorn maken we samen!
Sociale infrastructuur
De inwoners van Uithoorn en hun sociale netwerken vormen de kern van de toekomstige sociale infrastructuur. Zij hebben de regie over hun eigen leven en zijn verantwoordelijk voor zichzelf en de mensen om hen heen.
In de nieuwe sociale infrastructuur maken we onderscheid in zorg en ondersteuning op meerdere niveaus:
- Eigen netwerk, informele zorg en ondersteuning, algemene voorzieningen.
- Ondersteuning nabij, enkelvoudige- en meervoudige ondersteuning.
- Specialistische hulp
Transformatie maatschappelijke ondersteuning
Onze opgave is om de verschuiving te maken van duurdere specialistische vormen van zorg en ondersteuning naar nieuwe/innovatieve, goedkopere oplossingen. Bijvoorbeeld:
- De maatwerkvoorziening begeleiding (deels) om te vormen naar een algemene voorziening.
- Het doorvoeren van de 'kanteling' in zorg en vervoer, waardoor de vraag naar doelgroepenvervoer afneemt.
- Het inzetten van resultaatfinanciering bij inkoop hulp bij het huishouden.
De bovenstaande mogelijkheden worden onderzocht naar haalbaarheid en efficiëntie.
Verbreden toegang en toeleiding
De gemeente Uithoorn wil de zorg en ondersteuning laagdrempelig, integraal en dichtbij inwoners organiseren. Daarom zal de toegang tot maatschappelijke ondersteuning worden verbreed en aangesloten bij de natuurlijke stromen en ingangen van mensen bijvoorbeeld via de praktijkondersteuner van huisartsen en wijkverpleegkundigen. Hierbij krijgen de professionals de bevoegdheid om bepaalde Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo)-voorzieningen toe te wijzen.
Sociaal team
Met een sociaal team wil de gemeente Uithoorn een integrale, efficiënte en effectieve ondersteuning op het gebied van zorg en welzijn vormgeven. Dit team biedt zo vroeg mogelijk ondersteuning aan als het nodig is, werkt integraal over leefdomeinen heen en zorgt voor een sluitende aanpak binnen de keten (aansluiting met onder andere veiligheid, Advies- en Meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (AMHK) en jeugdbescherming).
In het sociaal team worden casussen besproken met meervoudige en/of complexe vraagstukken. Vaak is er sprake van stagnatie bij hulpverlening en/of ontbreekt regie bij de hulpverlening. Op basis van de hoofdproblematiek wordt er casusregie belegd volgens het principe één huishouden, één plan, één regisseur.
Het team werkt met generalisten (allen met hun eigen specialisme) die breder dan alleen hun eigen vak naar de zorgvraag van bewoners kijken.
Huiselijk geweld en kindermishandeling
In 2015 is Veilig Thuis van start gegaan. Veilig Thuis is het advies- en meldpunt voor burgers en professionals voor (vermoedens) van huiselijk geweld en kindermishandeling. In 2015 vindt besluitvorming plaats over de definitieve organisatievorm van Veilig Thuis en ligt de nadruk op een goede interne samenwerking binnen Veilig Thuis en op een goede samenwerking tussen Veilig Thuis en het lokale veld.
In 2015 wordt ook de start van het Centrum Seksueel Geweld (CSG) regio Amsterdam- Amstelland voorbereid. Om een grotere groep slachtoffers van seksueel geweld te bereiken komt er in aanvulling op het bestaande hulpverleningsaanbod een telefoonnummer waar slachtoffers zich kunnen melden. Deze front- office zal onder Veilig Thuis vallen.
Het Wmo-klanttevredenheidsonderzoek gaat dit jaar over huiselijk geweld. De uitkomste worden meegenomen in het lokale plan van aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling.
Integratie
Via maatschappelijke begeleiding en taalbevordering zorgen we voor passende ondersteuning om allochtone inwoners deel te laten nemen aan de samenleving. We organiseren de randvoorwaarden zoals huisvesting van asielgerechtigden en bevorderen de integratie voor allochtonen met als doel volwaardig deel te nemen aan de samenleving.
Opvang
De maatschappelijke opvang wordt via centrumgemeente Amsterdam georganiseerd. Voor toelating tot maatschappelijke opvang gelden bepaalde criteria. Om ook opvang te kunnen bieden aan diegene die niet voldoen aan de criteria maar waarbij wel sprake is van een acute noodsituatie is regionaal budget vrijgemaakt om te kunnen voorzien in de kosten rondom huisvesting en vaste lasten. Gelet op het tekort aan woningen wordt er niet één woning regulier als noodwoning ingesteld, maar wordt er per situatie in overleg met Eigen Haard gezocht naar een noodwoning.
Participatie
Met de vaststelling van de Participatienota wil Uithoorn nadrukkelijker gebruik maken van de kracht van burger- en maatschappelijke initiatieven. Om dit te stimuleren en faciliteren wordt een Participatiefonds ingericht. Bij beleids- en projectontwikkeling willen we zoveel mogelijk onze burgers en (maatschappelijke) organisaties betrekken. Dit is een uitdaging voor de gemeentelijke (moeder)organisatie en de (duo+)uitvoeringsorganisatie. We zetten in op een lerende cultuur die politiek- en maatschappij sensitief is. Een belangrijk middel daarbij is de participatiemakelaar.
Indicatoren
Overzicht lasten en baten
Rekening | Begroting | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Lasten | 5.665.132 | 9.590.718 | 8.482.676 | 8.359.660 | 8.179.759 | 8.148.742 |
Baten | -659.007 | -658.382 | -656.449 | -657.073 | -657.702 | -657.702 |
Saldo | 5.006.125 | 8.932.336 | 7.826.227 | 7.702.587 | 7.522.057 | 7.491.040 |
Voor de nieuwe taken Wmo begeleiding groep en individueel is in 2015 voorzien in een zachte landing. Hiermee behoudt iedereen de zorg die bij de transitie is geïndiceerd. Vanaf 2016 gaat een kanteling plaatsvinden om de duurdere maatwerkvoorzieningen om te zetten naar algemene voorzieningen. Dit leidt structureel tot een daling van de uitgaven welke nodig zijn om de taakstelling van het rijk te kunnen realiseren. Het rijk hevelt namelijk de taken over met daarbij behorende kortingen. Daarnaast was er voor 2015 nog eenmalig budget beschikbaar voor het project Wijkaanpak Europarei als overheveling vanuit 2014. In 2016 zijn deze middelen niet meer beschikbaar. De taken vanuit het project zijn dan volledig ondergebracht binnen de lijn. Doordat de overhead niet langer wordt doorbelast, zijn de lasten € 0,5 mln. lager (zie toelichting onder inleiding programmaplan).