Opvoeden, opgroeien en onderwijs
Trends en ontwikkelingen
Nieuwe Jeugdwet en huidige stand
Per 1 januari 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor alle vormen van jeugdhulp, zoals preventie, jeugdbescherming, maar ook behandeling en intramurale zorg voor kinderen met een geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) achtergrond en/of beperking. Taken die voorheen onder de verantwoordelijkheid van verschillende opdrachtgevers vielen: van het rijk, provincies of stadsregio's, gemeenten, zorgkantoren en zorgverzekeraars. Alleen de verblijfszorg voor jeugdigen met een (zware) verstandelijke beperking, die levenslang op zorg blijven aangewezen, blijft in de kern Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ).
Gezinsmanagement bij gedwongen hulp
Gemeenten hebben de taak om kinderen, zowel fysiek als geestelijk, veiligheid te bieden wanneer ouders dat niet (voldoende) doen. Dit gebeurt binnen verschillende schakels in de keten, te beginnen bij preventie. Met de nieuwe Jeugdwet zijn wij ook verantwoordelijk opdrachtgever voor taken op het gebied van jeugdbescherming en jeugdreclassering, ook wel de gedwongen jeugdhulp genoemd. Deze taken mogen alleen na een besluit door de kinderrechter worden ingezet en worden alleen uitgevoerd door instellingen die daartoe specifiek gecertificeerd zijn. De nadruk ligt op het vormen van een sluitende keten tussen al deze partijen.
Vindplaatsgericht werken
In de afgelopen jaren is de keuze gemaakt om signalering en preventieve hulp aan te laten sluiten bij bestaand aanbod en mogelijkheden. De vragen en problemen die lokaal ontstaan, worden bij voorkeur lokaal opgelost. Een voorbeeld hiervan is de ouder en kindcoach (OK-coach) die vanaf het schooljaar 2015-2016 van start gaat op alle basisscholen in Uithoorn. Vanuit de ontwikkeling Passend Onderwijs krijgen scholen een zorgplicht om voor ieder kind een passende onderwijsplek te verzorgen. Om problemen bij jonge kinderen niet onnodig te laten verergeren is vroegsignalering van groot belang. Kinderen komen vroegtijdig in beeld binnen de signaleringsstructuur als er zorgen zijn.
Een ander voorbeeld van vindplaats gericht werken is het intensiveren van de inzet van de Praktijkondersteuner Jeugd GGZ (POH Jeugd). Door een intensievere inzet van de POH Jeugd bij de huisartsen wordt getracht jeugdigen met psychische problematiek in een zo vroeg mogelijk stadium te herkennen, waardoor verwijzing naar de (dure) 2e lijnvoorziening als de GGZ minder vaak nodig is.
Jongerenwerk
De gemeente Uithoorn wil dat kinderen kunnen opgroeien tot evenwichtige en zelfredzame burgers, die participeren in de maatschappij. Het ontplooien en ontwikkelen van talenten stimuleert opgroeien tot zelfstandige, evenwichtige en zelfredzame burgers, die tijdig hulp en ondersteuning kunnen vragen en bieden. Het jongerenwerk speelt hierin een belangrijke rol doordat ze kinderen en jongeren in de gelegenheid stellen om zelf activiteiten te organiseren.
Daarnaast heeft het jongerenwerk ook een belangrijke rol in de signalering van kwetsbare kinderen/jongeren.
Vragen voor zorg en ondersteuning van kinderen, jongeren en/of ouders worden voorkomen of opgelost door laagdrempelige voorzieningen en interventies. Het jongerenwerk spreekt met kinderen en jongeren over hun (lichte) problemen en biedt een luisterend oor en advies. Het ambulant jongerenwerk zoekt nauwe aansluiting met de lokale zorgstructuur, zoals het specialistische jongerenwerk, het tactische team (jeugdveiligheid) en het Netwerk Jeugd en Gezin. Bij meervoudige, complexe problematiek brengt de jongerenwerker de casus in bij het sociaal team.
Passend onderwijs
Vanaf 1 augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs van kracht. Passend onderwijs betekent dat scholen (nog) meer verantwoordelijkheid krijgen om een goed zicht te hebben op de ontwikkeling van al hun leerlingen. De gemeente is aan zet wanneer het gaat om de inzet van extra hulp bij opvoed- en opgroeiproblemen, bij gedragsproblemen of andere zaken die de ontwikkeling van het kind bedreigen. Het onderwijs was en wordt daarmee een belangrijke partner van de gemeente, omdat er gezamenlijkheid moet worden gevonden op het moment dat de vragen van kinderen groter blijken te zijn dan hetgeen binnen de schoolmuren kan worden opgelost.
Verder betekent passend onderwijs ook dat er moet worden gekeken naar praktische invullingen, zoals het leerlingenvervoer en de huisvesting van scholen. Betekent het volgen van regulier onderwijs voor leerlingen met een andere zorgvraag, dat er ook andere leerlingenvervoer stromen gaan ontstaan, of dat er aanpassingen moeten plaatsvinden aan het schoolgebouw? Deze zaken zijn van groot (financieel) belang voor de gemeente.
Veilig Opgroeien in Uithoorn
Eind 2014 is de gemeente Uithoorn samen met partners gestart met de preventiestrategie Communities that Care (CtC) wordt uitgevoerd in 2016. Het doel is om probleemgedrag en maatschappelijke uitval van jongeren te voorkomen of terug te dringen en daarmee een veilige wijk te creëren. De wijken Thamerdal en Europarei gaan als eerste aan de slag te gaan met de uitvoering van een preventieplan.
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en taalprogramma’s
In de gemeente Uithoorn worden VVE programma’s voor een brede en wettelijke doelgroep aangeboden bij peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en basisscholen. Omdat taalstimulering ook thuis moet plaats vinden, heeft de gemeente Uithoorn gekozen voor de opzet van ouderbijeenkomsten in twee wijken middels het programma TOLK. Dit programma maakt ouders bewust van het belang van praten met je kind en daarnaast worden er opvoedvragen behandeld. Vanuit het rijk is in juni 2015 bekend gemaakt dat de bekostigingssystematiek voor VVE voor 1 jaar verlengd is.
Onderwijshuisvesting
Op grond van de aanbevelingen van de Rekenkamer eind 2010 heeft de gemeente begin 2014 het Strategisch beleidskader onderwijshuisvesting Uithoorn 2014-2019 vast laten stellen door de raad. Met dit beleidskader geeft de gemeente inzicht in de planning van voorzieningen onderwijshuisvesting binnen Uithoorn. Daarnaast worden richtinggevende uitspraken gedaan op onder andere het gebied van de toenemende leegstand, optimale- en maximale schoolgrootte, verhuur en medegebruik, gebouwonderhoud, schoolpleinen, duurzaamheid en klimaatbeheersing. Tevens wordt de planning van gymaccommodaties in beeld gebracht.
Indicatoren
Overzicht lasten en baten
Rekening | Begroting | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Lasten | 7.973.679 | 14.486.033 | 12.049.598 | 12.109.254 | 11.613.024 | 11.545.543 |
Baten | -1.134.938 | -944.604 | -1.016.417 | -1.024.889 | -1.028.399 | -1.028.399 |
Saldo | 6.838.741 | 13.541.429 | 11.033.181 | 11.084.365 | 10.584.625 | 10.517.144 |
In 2015 worden eenmalige kosten gemaakt in verband het afboeken van de boekwaarde van de oude Regenboogschool. Daarnaast zijn de uitgaven 2016 lager als gevolg van een doorvertaling binnen de decentralisatie Jeugd. Vanuit het rijk zijn de budgetten gedecentraliseerd met bijbehorende kortingen. In de meicirculaire 2015 zijn als gevolg van het objectieve verdeelmodel verdere kortingen doorgevoerd. Door eerste ervaringscijfers met de persoonsgebonden budgetten (PGB) kan een deel van deze korting worden ingevuld. Daarnaast is binnen het bovenregionaal budget voor specialistische Jeugdzorg het budgetplafond verder aangescherpt en gebaseerd op de taakstelling die ook bij de gemeente is opgelegd. Doordat de overhead niet langer wordt doorbelast, zijn de lasten € 0,3 mln. lager (zie toelichting onder inleiding programmaplan).
Meerjarige investeringen | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
|---|---|---|---|---|
Regenboogschool nieuwbouw (inclusief DUBO-bijdrage school) | 94.975 |