Werk en inkomen
Trends en ontwikkelingen
De Participatiewet
De Participatiewet is per 1 januari 2015 ingegaan en is daarmee het wettelijk kader waarbinnen gemeenten het lokale beleid op het gebied van Werk en inkomen kunnen maken en uitvoeren. In deze wet zijn alle bestaande regelingen voor mensen die zijn aangewezen op ondersteuning samengevoegd. Daarmee is de gemeente, naast de uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB) en Wet sociale werkvoorziening (WSW), vanaf 2015 verantwoordelijk voor mensen in de Wajong met arbeidsvermogen. De Wajong voor mensen zonder arbeidsvermogen blijft vallen onder de verantwoordelijkheid van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). Daarnaast is vanaf 2015 instroom in de WSW niet meer mogelijk. Deze doelgroep valt nu eveneens onder de Participatiewet. Dit betekent dat de gemeente de re-integratieverantwoordelijkheid krijgt voor een zwaardere doelgroep (terwijl tegelijkertijd de budgetten hiervoor worden verlaagd). Voor de doelgroep met arbeidsbeperking worden nieuwe voorzieningen/arrangementen georganiseerd.
Ontwikkelingen werkloosheidspercentage Nederland en bijstandsvolume Uithoorn
Het aantal banen van werknemers en zelfstandigen bleef in het eerste kwartaal van 2015 onveranderd op 9,9 miljoen. De werkloosheid is in mei 2015 met 8.000 afgenomen en kwam uit op 617.000 personen. Dat is 6,9% van de beroepsbevolking. Het aantal openstaande vacatures is in bijna alle sectoren gegroeid. Hiermee neemt het aantal vacatures voor het derde kwartaal op rij toe. De vermindering van werkloosheid leidt (landelijk) vooralsnog niet tot een afname van het bijstandsvolume onder andere omdat veel werkzoekenden vanuit de WW door stromen naar de gemeente voor een bijstandsuitkering. In 2014 is het aantal bijstandsuitkeringen aan personen tot de AOW-gerechtigde leeftijd verder toegenomen. Eind 2014 werden 377.000 uitkeringen in het kader van de Wet Werk en Bijstand (WWB) verstrekt, een toename van 18.000 ten opzichte van december 2013. In Uithoorn is de stand van het aantal uitkeringen 325 op peildatum 1 juli 2015.
Sociale werkvoorziening
In de afgelopen periode hebben de gemeenten Haarlemmermeer, Amstelveen, Aalsmeer, Ouder-Amstel en Uithoorn onderzocht welke uitvoeringsvarianten er mogelijk zijn als het gaat om de uitvoering van de Participatiewet. Op basis van de uitkomsten van deze exercitie hebben de portefeuillehouders in het bestuur van AM-Groep , een projectgroep van ambtenaren en medewerkers van AM-Groep de opdracht gegeven om gezamenlijk de uitvoeringsvariant voor een gezamenlijke Amstelland-Meerlanden Werkorganisatie uit te werken. In dit samenwerkingsverband wordt de re-integratie en toeleiding naar werk voor inwoners met een loonwaarde tot 70% van het wettelijk minimumloon ondergebracht. Hierdoor komt duidelijkheid over hoe de overgang van de huidige uitvoering naar de gewenste uitvoering plaatsvindt en wat dit voor de samenwerking in de gemeenschappelijke regeling betekent.
Banen uit de banenafspraak
Parallel aan het wetsontwerptraject Participatiewet is het Sociaal Akkoord gesloten. Gemeenten hebben de taak gekregen om 35 werkbedrijven binnen de bestaande arbeidsmarktregio’s vorm te geven. Dit in nauwe samenwerking met het UWV en de sociale partners. Deze werkbedrijven, die als samenwerkingsorganisaties functioneren, vormen de schakel tussen de werkgever en de mensen met een arbeidsbeperking die aan de slag worden geholpen. In het Sociaal Akkoord is afgesproken dat werkgevers zich (oplopend tot 2026) garant stellen voor 100.000 extra banen voor de groep arbeidsgehandicapten. De overheid doet hetzelfde voor 2.500 banen per jaar, oplopend tot 25.000 in 2024. Mochten deze aantallen niet gerealiseerd worden, dan treedt in 2017, na overleg met sociale partners en gemeenten, alsnog een wettelijke quotumregeling in werking. In de arbeidsmarktregio Groot Amsterdam is hier aan hard gewerkt. Werkgevers en mensen met een uitkering die in aanmerking komen voor een garantiebaan, beschikken nu over dezelfde kansen en mogelijkheden. Het maakt voor een werkgever dus niet uit of hij een garantiebaan ter beschikking stelt aan iemand uit Uithoorn of Amsterdam, de beschikbare instrumenten en arrangementen zijn hetzelfde.
Indicatoren
Overzicht lasten en baten
Rekening | Begroting | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Lasten | 7.969.046 | 9.260.501 | 8.156.121 | 7.988.027 | 7.834.997 | 7.832.940 |
Baten | -5.746.356 | -4.443.550 | -4.409.010 | -4.409.010 | -4.409.010 | -4.409.010 |
Saldo | 2.222.690 | 4.816.951 | 3.747.111 | 3.579.017 | 3.425.987 | 3.423.930 |
De komende jaren nemen de kosten voor WSW af als gevolg van een uitsterfconstructie voor deze regeling. Hiervoor komt het beschut werk in de plaats. Daarnaast zijn de kosten voor Werk en inkomen in 2016 lager als gevolg van eenmalige regelingen welke in 2016 niet meer bestaan. Dit betreft de overgangsregeling Compensatieregeling Eigen Risico (CER) en de eenmalige Koopkrachttegemoetkoming. Deze regelingen zijn in Uithoorn uitgevoerd in 2014 met een doorloop naar 2015. Doordat de overhead niet langer wordt doorbelast, zijn de lasten € 0,8 mln. lager (zie toelichting onder inleiding programmaplan).