Veiligheid
Trends en ontwikkelingen
Ontwikkelingen en trends deelprogramma Veiligheid
De gemeente werkt aan een fijne en veilige plek om te leven. In 2016 starten we met een nieuw veiligheidsplan. We richten ons op de veiligheid en leefbaarheid in de wijken, waarin de inwoners de ruimte hebben om zelf bij te dragen aan de veiligheid in de eigen leefomgeving. Om te voorkomen dat inwoners in zorgwekkende of onveilige situaties terecht komen, pakt de gemeente haar rol door een stevige en regisserende positie in te nemen. We meten de veiligheid waarbij we een zichtbare trend willen waarnemen van terugname van overlast, criminaliteit en bevorderen van de veiligheidsbeleving. De volgende ontwikkelingen liggen hier aan ten grondslag:
Sociale Veiligheid
Preventief
De gemeente stimuleert inwoners zelf bij te dragen aan de veiligheid in eigen leefomgeving en stemt dit af op de actualiteit en specifieke doelgroepen. De omvang van de problematiek en bereidwilligheid van burgers en ondernemers om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen, bepaalt hierin de gemeentelijke rol.
Aanpak van zorg en overlast
De veiligheidsbeleving van bewoners en ondernemers heeft een directe relatie met de overlast die wordt ervaren. De gemeente zet in op de aanpak van verschillende vormen van overlast:
- Jeugdveiligheid
We acteren op de overlastmeldingen jeugdveiligheid en het positief beïnvloeden van de overlastbeleving van bewoners en ondernemers. De gemeente versterkt de rol van regisseurs op groepen en individuen zodat deze jongeren niet in zorgwekkende of onveilige situaties terecht komen.
- Veilig wonen
Door het handhaven van de regels in de openbare ruimte en van objecten in het kader van milieu en brandveiligheid wordt gewerkt aan een veilig woon- en leefklimaat in de wijk. Op het gebied van handhaving hebben we de indicatoren aangescherpt zodat prestaties en effecten meer inzichtelijk worden gemaakt. Daarnaast krijgen inwoners en/of ondernemers de ruimte om initiatieven te ontplooien en hun bijdragen te leveren aan de veiligheid in de buurt.
- Huiselijk geweld en kindermishandeling
Huiselijk geweld en kindermishandeling is zowel geborgd binnen het deelprogramma Maatschappelijke ontwikkeling en ondersteuning als in Veiligheid.
- Aanpak van vermogensdelicten en georganiseerde criminaliteit
We blijven alert op de ontwikkelingen die zich voordoen op het gebied van High Impact Crimes ((HIC) onder meer inbraken, overvallen, straatroven) en indien de problematiek hier om vraagt zullen we hier extra op inzetten. De aanpak van deze vorm van criminaliteit is zowel preventief als repressief. Indien sprake is van georganiseerde criminaliteit en ondermijning zoeken we de samenwerking op met partners als de politie, O.M., de belastingdienst, etc, ondersteunt via het platform Regionaal Informatie- en Expertise Centrum. In 2016 krijgt onder meer de analyse en aanpak van georganiseerde criminaliteit omtrent illegale hennepteelt in de regio Amstelland de aandacht.
Fysieke veiligheid
Als gemeente willen we de kans op brand, ramp, crisis of incident zo klein mogelijk houden. Als er zich een incident voordoet moeten we er goed op voorbereid zijn zodat we de gevolgen zo klein mogelijk houden. Om dit doel te bereiken werken wij nauw samen met de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland. We onderscheiden drie thema's:
Brandveiligheid
De gemeente heeft een dagbezetting op de kazerne gerealiseerd. Hiermee wordt in eerste instantie de paraatheid gedurende de dag gegarandeerd, maar daarnaast levert dit een bijdrage aan de taken op het gebied van brandveiligheid. Er zijn afspraken gemaakt met de brandweer welke taken uitgevoerd moeten worden en de gemeente ziet er op toe dat deze taken uitgevoerd worden.
Crisisbeheersing en rampenbestrijding
Er wordt verder geïnvesteerd in de gemeentelijke crisisorganisatie door middel van opleiden, trainen en oefenen. De start van duo+ heeft gevolgen voor de invulling van de crisisorganisatie en dit zal dan ook het oefendoel voor 2016 zijn.
Externe veiligheid
De bevoegde gezagen hebben een intensieve gecoördineerde inzet gepleegd op handhaving, toezicht en vergunningverlening bij de Besluit Risico’s Zware Ongevallen (BRZO) in de gemeente. Dit richtte zich zowel op de nalevingsproblematiek, als op de sluiting van Koppers. De gemeente heeft bijgedragen aan het belang van de bewoners (door onder andere informatieverstrekking) bij de voorgenomen ontmanteling van het bedrijf Koppers en in het proces van de Besluit externe beveiliging inrichtingen (BEVI)-sanering. Voor komend jaar is het van belang te blijven waken dat veiligheidsregio en provincie alert blijven op gebied van naleving, vergunningen voor ontmanteling van Koppers en BEVI sanering.
Door ontwikkelen van het programma Veiligheid
We vinden steeds meer de verbinding tussen veiligheid en het sociaal domein. Vanaf 2016 gaat de samenwerkin duo+ van start, we zoeken hierin het evenwicht tussen de taken die via de uitvoeringsorganisatie worden uitgevoerd en de aanpak van veiligheid zoals we die vanuit de moederorganisatie willen organiseren. Voor beide geldt dat veiligheid dicht bij en met de burger wordt gerealiseerd. Verder blijft de gemeente zich positioneren in de veiligheidsregio waarbij aandacht zal blijven voor de lokale problematiek.
Indicatoren
Overzicht lasten en baten
Rekening | Begroting | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Lasten | 2.645.255 | 2.347.127 | 1.976.548 | 1.993.128 | 1.993.142 | 1.993.142 |
Baten | -4.000 | -2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 2.641.255 | 2.344.627 | 1.976.548 | 1.993.128 | 1.993.142 | 1.993.142 |
Voor het thema Jeugdveiligheid is de laatste jaren tijdelijk extra ingezet op de aanpak en het borgen van jeugdveiligheid. Er is gericht ingezet om overlastgevend gedrag van jongeren zoveel als mogelijk te voorkomen. Dit is met name gerealiseerd door specialistisch jongerenwerk. Deze aanpak heeft zijn vruchten afgeworpen (zie evaluatie plan van aanpak Jeugdveiligheid 2014). In 2015 wordt de regiefunctie binnen Jeugdveiligheid verder versterkt. Er wordt vanuit een nieuwe structuur gewerkt. Meldingen over jeugd en veilig komen terecht bij de klantmanagers Zorg en Overlast en de klantmanagers Jeugdveiligheid van het Sociaal loket. Zowel het Sociaal loket als het Sociaal team werken hierin nauw samen. Deze integrale manier van samenwerken leidt tot het efficiënt realiseren van de doelstellingen zoals vastgelegd in het Uitvoeringsprogramma integraal veiligheidsbeleid 2015. Doordat de overhead niet langer wordt doorbelast, zijn de lasten € 0,2 mln. lager (zie toelichting onder inleiding programmaplan).